Skiløpere på rekke og rad i hvitt vinterlandskap

Gradering på turer og aktiviteter med DNT

Er du usikker på hvor krevende turene er? De fleste av DNTs fellesturer og aktiviteter er merket med både hvem turen passer for og hvor krevende den er. Les nøye om vanskelighetsgraden og nivået på turen på forhånd. Da er det lettere å velge riktig tur for deg.

Det er viktig at du setter deg inn graderingen på turen. Vær særlig oppmerksom på om det stilles krav til ferdigheter og bruk av utstyr. Vurder deretter egen deltakelse på bakgrunn av informasjonen som oppgis i aktivitets-/turbeskrivelsen

Merk at de ulike nivåene nedenfor kun er generelle graderinger, som ikke nødvendigvis passer for alle turer og aktiviteter og der terrenget kan være svært varierende. En topptur kan for eksempel være bare en kort dagstur, men gradert som krevende. Ta derfor kontakt med ansvarlig foreningen for mer utfyllende informasjon.

Fotturer, skiturer og toppturer

gradering turer, merkehåndboka.Enkel

Lette dagsturer på merkede ruter, eller arrangementer for alle.

Middels

Dagsturer/dagsetapper på inntil 15 km, for det meste på merkede ruter. Passer for deg   som er vant til å gå med sekk og er i normalt god form.

Krevende

Dagsetapper på inntil ca. 25 km, delvis utenom merkede løyper. Passer for deg som er i god form og har noe fjellerfaring.

Ekstra krevende

Dagsetapper på mer enn ca. 25 km, ofte utenom merkede ruter. Passer for deg som er i svært god form og har god fjellerfaring.

Sekk og marsj-fart

Deltakerne bærer egne sekker (inntil 8 kg sommer, inntil 15 kg vinter). Gruppene er ute hele dagen. Gjennomsnitts marsjfart sommer og vinter er ca 3 km i timen.

Tre skiløpere i vinterfjellet. Foto
Vær og føreforhold skifter fort i vinterfjellet. Kvistene viser vei, men det blir ikke kjørt spor.

Viktig informasjon om vinterturer

Vinterfjellet er vakkert, men lunefullt. Selv den enkleste skitur kan bli svært krevende med utfordrende skiføre og mye vær. Med riktig og godt utstyr er det oftest disse turene man husker best og som gir godt samhold og gode historier. I fjellet er det ingen som prepper løyper, og man må være forberedt på å tråkke spor selv. Pakk sekken riktig og smart.

Ro- og padleruter

Havkajakk, vanskelighetsgrader.

Enkel

Grunnleggende kunnskap i å kunne tolke vær, vind, strøm og annen båttrafikk. Ferdigshetsnivå tilsvarende grunnkurs hav.

* - ** Svært skjermet - skjermet farvann

Middels

Behersker elementær tolking av vær og vind, strømforhold og annen båttrafkk. Ferdigshetsnivå tilsvarende teknikkurs og aktivitetslederkurs.

***  Noe eksponert farvann

Krevende

Behersker gode ferdigheter i tolking av vær, vind, strøm – forhold og annen båttrafikk. Ferdigshetsnivå tilsvarende Videregående kurs og vei - lederkurs.

**** Eksponert farvann

Ekstra krevende

Behersker meget gode ferdigheter i tolking av vær, vind, strømforhold og annen båttrafikk. Ferdigshetsnivå tilsvarende videregående kurs og veilederkurs. Svært rutinert.

***** Svært eksponert farvann

Annonse:

På tur med DNT får du:

• Turopplevelser som ledes av erfarne turledere fra DNTs medlemsforeninger
  • Turer i Norges fineste fjellområder og vakreste turmål
  • Muligheten til å oppleve mange skjulte turperler
  • Sjansen til å gå mer utfordrende fjellturer enn du ville gjort på egenhånd
  • Mange nye venner og et helt unikt turfellesskap

Bli med oss på fellestur: Aktivitetskalender