dame med stor sekk foran turisthytte.

Pakkeliste for fjellturer om sommeren

Skal du gå fra hytte til hytte på fjellet i sommer og lurer på hva du skal pakke i sekken? Her er DNTs tips til hva du må ha med deg på sommerturen.

Når du skal pakke for turen i sommerfjellet må du først og fremst tenke på hvor og når du skal gå. Husk at selv midt på sommeren kan det komme sludd og snø i høyfjellet.

Vår og høst kan forholdene i fjellet lett bli vinterlige - om høsten er det vanlig med snøfall fra 1000-1200 meters høyde. Da er det viktig å ha med nok varmt skift.

I skogen kan du klare deg med mindre utstyr og det trenger ikke være av like god kvalitet som på fjellet. Det samme gjelder i områder langs kysten som er skjermet fra det kraftigste været.

Utstyr til fjellturen

Bekledning

• Regntøy (jakke og bukse)
  • Tynn vindjakke og turbukse (med god fukttransport)
  • Undertøy i ull/ullblanding + ekstra skift
  • Sokker med mye ull og god passform + ekstra skift
  • Ullgenser/jakke eller tynn dunjakke
  • Ekstra lue
  • Ullvotter eller andre vanter/votter som er varme selv når de er våte
  • Lette innesko/inneklær
  • Fjellstøvler og gjerne gamasjer
  • Shorts og t-skjorte (ull/kunstfiber) hvis det er meldt varmt vær

Les mer: Tips og råd til hvordan du velger riktige tursko og fjellstøvler (Alfa sko)

Annonse:

Utstyr

• Ryggsekk med passe volum til innhold
  • Vanntett pose som passer nedi sekken (ev. regntrekk utenpå sekken)
  • Lakenpose (ev. lett sovepose)
  • Førstehjelpssaker med gnagsårplaster og sportstape
  • Toalettsaker (kun nødvendige) og et lite/lett håndkle
  • Litt toalettpapir og en ekstra søppelpose
  • Solbriller og solkrem
  • Myggmiddel/myggnett
  • Kart, kompass og kartmappe, evt. gps
  • Multiverktøy + duct-tape
  • Fyrstikker/lighter
  • Liten hodelykt/lommelykt
  • Mat og drikke til turen
  • Penger/kort
  • DNT-nøkkel
  • Medlemskort i DNT (dette laster du enkelt ned digitalt)
  • Proviant hvis du skal besøke ubetjente hytter

En slik utrustning veier totalt 7-12 kg. Ta bare med de tingene du trenger for turen, slik at ikke sekken blir for tung.

Turutstyr og kart til medlemspris

Mangler du klær og utstyr til turen? I DNTs butikker og turinformasjoner over hele landet, eller i DNTs nettbutikk, kan du kjøpe turutstyr og kart til medlemspris.

Tips

• Lette inneklær bør være klær som også er egnet på tur. Med to trøyer har du én på tur og den andre til bruk inne på hytta. Skyll/vask ullundertøy og sokker ved behov når du kommer til hytta, da rekker klærne å tørke til neste dag.
  • Tynn vindjakke er behageligere å bruke enn regntøy/skalljakke når det bare blåser.
  • Vurder også å ha med et lett/tynt liggeunderlag og en nødbivuakk/overlevesespose i aluminium for ekstra sikkerhet.
  • Ta gjerne med GPS, men ikke som erstatning for kart og kompass.
  • Lad opp batteriet på mobiltelefonen før turen, og spar på batteriet underveis. Husk at store deler av fjellet er uten dekning.
  • Ha alltid med refleksvest til bruk i nødssituasjoner

Pakkelister

Enten du skal på sommertur, vintertur, topptur eller dagstur kan det være nyttig med tips til hva du bør ha med i sekken. Her finner du alle våre anbefalte pakkelister.

Pakkeliste topptur

Pakkeliste vintertur

Pakkeliste sommertur

Pakkeliste dagstur vinter

Pakkliste for vinterturen
Vintertur over Hardangervidda. Bildene er fra etappen mellom Kalhovd, Helberghytta og Rjukan.
Pakkliste for vinterturen
Pakkeliste for toppturen
Telemarksving i perfekt pudder med den ber¯mte Fingeren p Sunnm¯re i bakgrunnen.
Pakkeliste for toppturen