Bli med på BaseCamp!

BaseCamp er et arrangement der du får testet ut mange ulike og spennende aktiviteter på ei lita uke. Med utgangspunkt i et fast leirsted, kan du prøve alt fra klatring, havkajakk og bretur til fotturer, teltliv og koselige kvelder rundt bålet.​​​​​​​

Publisert: 14. september 2023
Inspirasjon
To gutter som krabber i gjørme på basecamp
Gjørmete tur på BaseCamp på Tungestølen. Foto: Jasemin Folvik

Hva er BaseCamp?

BaceCamp er et opphold en fast teltleir som gjerne varer i 4-5 dager. Under oppholdet bor deltakerne i telt/lavvoer. Dette blir ordnet av BaceCampen, og deltakerne trenger ikke å komme med eget. Avhengig av hvilken årstid, vil BaseCampen by på en rekke frilufts- og fjellsportsaktiviteter. Aktivitetene varierer fra hver BaseCamp og årstid.

Aktiviteter på BaseCamp

Sommer:

• Toppturer
  • Klatring
  • Brevandring
  • Kajakk og kanopadling
  • Rafting
  • Sykling

Vinter:

• Toppturer
  • Telemark/snowboard/randonée
  • Skredlære
  • Snøhulebygging
  • Hoppkonkurranse
Samling med alle deltakerne på Basecamp
Sosial samling med alle på BaseCamp. Foto: Jasemin Folvik

BaseCamp noe for deg?

BaseCamp er for ungdom, hovedsakelig i alderen 13-20 år. Dette er en camp for deg som vil prøve ut nye fjellsports- og friluftsaktiviteter, både på fjellet og på vannet. Her får du prøve ut mye! Forskjellen på BaseCamp og en vanlig tur over flere dager er at her kan du prøve nye aktiviteter hver eneste dag, uavhengig av om du har prøvd de før eller ikke.
Det trengs ikke noe spesialutstyr, det tar DNT Ung seg av. Eneste som trengs fra deg er uteklær som passer til vær og sesong, tannbørste og godt humør!

På BaseCampene er det høy sosial faktor! I tillegg til selve aktivitetene er noe av det viktigste på en BaseCamp at du blir kjent med mange nye ungdommer på din egen alder og med litt samme interesser. Kanskje planlegger dere nye turer, eller avtaler og møtes igjen på en BaseCamp neste år? Også det å bo i teltlag og i en teltleir betyr i at alt ligger til rette for mye gøy også på kveldene og utenom aktivitetene.

Det koster mindre for medlemmer. For å bli med på BaseCamp lønner det alltid å være medlem, da det varierer litt fra BaseCamp til BaseCamp om man må være medlem eller ikke.

Du trenger ikke å være supersprek. BaseCamp er for alle ungdommer som vil vær ute og ha det gøy! Uansett om du er godt vant til å være på tur eller aldri har satt dine ben i fjellstøvler før, er dette en opplevelse for deg. En gang må være den første, og da er BaseCamp en god anledning! Aktiviteter og turer er lagt opp slik at alle vil finne noe spennende på sitt nivå.